Thursday 29 March 2012

Tentang SYUKUR

Bersyukurlah

Al-Baqarah [152] Oleh itu, ingatlah kamu kepada-Ku, supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan;  dan bersyukurlah kamu kepada-Ku dan janganlah kamu kufur.

Al-Baqarah [172] Wahai orang yang beriman! Makanlah dari rezeki yang baik yang telah Kami berikan kepada kamu, danbersyukurlah kepada Allah,  jika betul kamu beribadat kepada-Nya.

An-Nahl [114] Oleh itu, makanlah dari apa yang dikurniakan Allah kepadamu dari yang halal lagi baik,  dan bersyukurlah akan nikmat Allah,  jika benar kamu menyembah-Nya.

Saba [15] Sesungguhnya bagi penduduk Saba, ada tanda-tanda yang terdapat di tempat tinggal mereka, iaitu dua kebun,  yang terletak di sebelah kanan dan kiri. Makanlah dari rezeki pemberian Tuhan kamu dan bersyukurlah kepada-Nya. Negerimu adalah negeri yang baik dan Tuhan yang Maha Pengampun!

Al-Ankabut [17] Kamu hanyalah menyembah berhala-berhala bukan menyembah Allah,  dan kamu hanya mengadakan penyembahan yang dusta.  Sesungguhnya mereka yang kamu sembah yang lain dari Allah itu, tidak berkuasa memberi rezeki kepada kamu; oleh itu carilah rezeki dari sisi Allah, dan sembahlah akan Dia, serta bersyukurlah kepada-Nya; (ingatlah), kepada Allah jualah kamu akan dikembalikan.

Luqman [12] Dan sesungguhnya Kami telah memberi kepada Luqman, hikmat kebijaksanaan,  (serta Kami perintahkan kepadanya):Bersyukurlah kepada Allah Dan sesiapa yang bersyukur maka faedahnya itu terpulanglah kepada dirinya, dan sesiapa yang ingkar dan tidak bersyukur maka sesungguhnya Allah Maha Kaya,  lagi Maha Terpuji.

Luqman [14] Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan atas kelemahan dan menceraikan susunya dalam masa dua tahun; bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibu bapamu; dan kepada Akulah tempat kembalimu.

Sedikit sahaja yang bersyukur

Al-Mukminun [78] Dan Dialah jua yang mengadakan bagi kamu pendengaran dan penglihatan serta hati untuk kamu bersyukur; tetapi amatlah sedikit kamu bersyukur.

Saba [13] Dan sememangnya sedikit sekali di antara hamba-hamba-Ku yang bersyukur.

Al-Aadiyat [6] Sesungguhnya manusia sangat tidak bersyukur akan nikmat Tuhannya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...